Co to jest katalizator samochodowy?

Katalizator jest częścią samochodową, która ma na celu przekształcenie toksycznych gazów i zanieczyszczeń zawartych w spalinach silnika spalinowego w mniej szkodliwe zanieczyszczenia. W tym celu katalizuje reakcję chemiczną oksydacyjno-redukcyjną.

Przetwornica została opracowana w latach 60-tych w celu spełnienia rygorystycznych nowych przepisów dotyczących emisji, początkowo w Ameryce, a następnie w pozostałej części świata. Od 1975 r. wszyscy producenci pojazdów używają katalizatorów i innych urządzeń kontrolujących emisję zanieczyszczeń, aby osiągnąć wymagany poziom redukcji emisji.

Ponadto coraz więcej katalizatorów do silników wysokoprężnych jest sprzężonych z filtrem cząstek stałych (DPF) w celu usunięcia bardziej widocznych cząstek stałych, które nie są przekształcane przez katalizator.


Jak działa katalizator?

W wysokiej temperaturze (minimum 426°C / 798,8°F) przekształca niebezpieczne gazy (tlenek węgla w dwutlenek węgla) emitowane przez układ wydechowy w dwutlenek węgla i wodę. Przekształca on również tlenek azotu w swój pierwotny stan azotu i tlenu. Katalizator usuwa prawie wszystkie toksyczne gazy. W normalnej pracy pozostaje mniej niż 1%. Ma pojemność od jednego do dwóch litrów.

A co z metalem szlachetnym znajdującym się w środku?

W katalizatorze katalizator jest powlekany na korpusie ceramicznym. Jego struktura "plastra miodu" (monolit) składa się z małych kanałów o przekroju kwadratowym, w których znajdują się mikroskopijne cząstki metali szlachetnych (rod, platyna i pallad).

Ilości i wartość metali szlachetnych mogą się różnić w zależności od katalizatora, dlatego też konieczna jest ich analiza w celu poznania ich wartości. W ten sposób Ecotrade Group oferuje analizę XRF, dekanowanie i rafinację wszystkich modeli katalizatorów i filtrów cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych.

 

 

Catalytic converter