Articles

Wyzwania dla firm zajmujących się recyklingiem autokatalizatorów w Europie

Posted by isahora
24 May 2019 0 comments

challenge autocatalyst recycler

 

Oto nasz pierwszy raport z seminarium IPMI Auto Catalyst & Fuel Seminar, które odbyło się niedawno w Atlancie.... "Challenges for Autocatalyst Recyclers in Europe" przedstawił Oliver Krestin, dyrektor zarządzający niemieckiej firmy Hensel Recycling. Jego poglądy na przyszłe wyzwania obejmowały 3 kategorie:

Materiały

20 lat temu w całej Europie stosowano tylko dwa rodzaje katalizatorów - te do pojazdów napędzanych benzyną i te do pojazdów napędzanych olejem napędowym. Rozmiary i skład PGM były zróżnicowane, ale zasadniczo tak było. Od tego czasu nowe materiały, nowe technologie i nowe przepisy doprowadziły do wielu zmian, mających znaczący wpływ na recykling metali szlachetnych:

Trzydrożny katalizator (TWC) - utleniający zanieczyszczenia spalin (węglowodory i tlenek węgla) i przekształcający tlenki azotu w nieszkodliwe składniki: wodę, azot i dwutlenek węgla (CO2). Ulubiony dla mniejszych pojazdów napędzanych benzyną, ma podłoże ceramiczne o wysokiej zawartości palladu i rodu.

Selektywna redukcja katalityczna (SCR) - sprawdzona i zaawansowana technologia aktywnej kontroli emisji, która poprzez specjalny katalizator wtryskuje płynny czynnik redukujący do strumienia spalin silnika wysokoprężnego. Katalizator na bazie zeolitu miedzi oznacza, że obciążenie PGM jest niskie.

Lean Nox Trap (LNT) - stosowany do redukcji emisji tlenków azotu z mniejszych silników wysokoprężnych, posiada ceramiczne podłoże kordorytowe i jest katalizatorem na bazie PGM i baru.

Filtr cząstek stałych w benzynie (GPF) - liniowy filtr wydechowy przeznaczony do wychwytywania cząstek stałych sadzy w silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem. zawiera zarówno pallad, jak i rod i wykorzystuje podłoże z ceramicznego kordorytu.

Katalizator utleniający do silników wysokoprężnych (DOC) - składnik "po przetworzeniu" przeznaczony do przetwarzania tlenku węgla i węglowodorów na dwutlenek węgla (CO2) i wodę poprzez rozkład zanieczyszczeń w strumieniu spalin w silniku wysokoprężnym. Zawiera więcej potasu i trochę palladu. Nie używa się rodu.

Filtr cząstek stałych do silników wysokoprężnych (DPF) - wychwytuje i magazynuje sadzę wydechową w celu zmniejszenia emisji z samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Zawiera zarówno potas, jak i pallad, ale nie zawiera rodu.

Te, które już znamy i zrozumieliśmy i zarządzamy ich wpływem na recykling PGM. Jednak w przyszłości, zwłaszcza w Europie, będzie można zaobserwować więcej zmian. Dalsze przepisy prawne przewidują już wprowadzenie katalitycznych filtrów sadzy i selektywnych filtrów redukcyjnych katalitycznych, które nie zawierają PGM, ale zawierają cenne substancje, takie jak żelazo, miedź, wanad i antymon. Wyzwaniem jest opracowanie nowych technologii, które pomogą w ekonomicznej obsłudze i oddzieleniu różnych katalizatorów i filtrów dostępnych na rynku.

Obecnie oczywiście pozostaje ogromna ilość samochodów z "standardowymi" katalizatorami, które będą wymagały recyklingu w ciągu około następnej dekady, i chociaż wykorzystanie PGM w przemyśle motoryzacyjnym może się zmniejszyć w czasie, to jednak mają one wartość na innych rynkach, aby zapewnić, że ich odzysk pozostanie atrakcyjny finansowo.

Issues

Przemysł rafinacji katalitycznej boryka się z problemami związanymi z łańcuchem dostaw, które mają konsekwencje w miarę jak posuwamy się naprzód....

Podwyżki cen palladu i rodu były dramatyczne w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a dzięki dostawcom tradycyjnie opłacanym "z góry" oznaczało, że rafinerie musiały wstrzyknąć do swoich przedsiębiorstw do 35% więcej gotówki. Stworzyło to problemy z płynnością finansową dla niektórych graczy w branży.

Zdolności przerobowe rafinerii są ograniczone i, biorąc pod uwagę zwiększony popyt w ostatnich latach, są one ograniczone. Biorąc pod uwagę niepewną przyszłość i wysokie koszty z tym związane, nie ma obecnie inwestycji w nowe rafinerie. Dodatkowo, koszty utrzymania ruchu rosną w wyniku pracy rafinerii na pełnych obrotach.

Złożoność mieszanki materiałów, jak już wspomnieliśmy, wywiera dodatkową presję ekonomiczną na rafinerie, które poszukują nowych technologii, aby pomóc w ekonomicznym rozdzieleniu różnych typów.

Przepisy

Zazwyczaj na temat przepisów mówimy o dalszych ograniczeniach emisji z pojazdów. Istnieją jednak dwa inne aspekty prawodawstwa, które mają duży wpływ na nasz przemysł.

Włókna ceramiczne ogniotrwałe wytworzone przez człowieka (RCF), stosowane jako materiał izolacyjny w katalizatorach, mają tę przewagę nad materiałami naturalnymi, że są lekkie, stosunkowo niedrogie i wydajne termicznie. Mogą one jednak podrażniać skórę, oczy i górne drogi oddechowe i istnieje obawa, że poszczególne włókna są wystarczająco małe, aby wniknąć głęboko do płuc i ewentualnie prowadzić do rozwoju raka płuc i międzybłoniaka. W związku z tym są one zakazane w niektórych, ale nie we wszystkich krajach europejskich, w tym w Niemczech, Szwajcarii, Francji i Wielkiej Brytanii. Prowadzi to do dodatkowych kosztów transportu, ponieważ katalizatory są wysyłane do krajów takich jak Austria, gdzie obecnie nie obowiązują przepisy prawne.

europe map

W niektórych krajach europejskich, w tym we Francji, Hiszpanii, Włoszech i Wielkiej Brytanii, zakazano zgodnie z prawem "gotówki na złom" w celu wyeliminowania nielegalnych praktyk, takich jak unikanie płacenia podatków. Wszelkie działania mające na celu usunięcie działalności przestępczej i oszukańczej są oczywiście mile widziane, ale niewątpliwie usunięcie "gotówki na złom" ma konsekwencje dla branży.

map of europe

Branża recyklingu i rafinacji PGM została zdefiniowana przez zmiany i nauczyliśmy się przewidywać je i dostosowywać do nich. Zmiany w Europie, które obecnie obserwujemy, stanowią niewątpliwie wyzwanie, ale również oferują możliwości, które naszym zdaniem przyniosą korzyści tym, którzy są w stanie zareagować szybko i skutecznie.