Articles

Co by było, gdyby wszystkie europejskie samochody z silnikiem wysokoprężnym były brudne?

Posted by isahora
24 maj 2019 0 comments

car pollution europe

Ostatnie badanie, pierwsze od skandalu emisyjnego Volkswagena w 2015 roku, ujawniło, że nawet najnowsze modele europejskich samochodów z silnikiem wysokoprężnym poważnie szkodzą środowisku. Zgodnie z wynikami, ponad 4 000 modeli pojazdów posiada tlenki azotu (NOx). Przekracza to pułapy ustalone przez Unię Europejską.

System klasyfikacji stosowany przez UE, The Real Urban Emissions Initiative (TRUE), ma ustalony termin 375 000 indywidualnych samochodów na całym kontynencie i dzieli wszystkie pojazdy na grupy w oparciu o normy emisji. Pojazdy, które należą do poziomów Euro 3, 4 i 5 z silnikiem wysokoprężnym wykazują "słabe" oznaczenia poziomu NOx, co oznacza, że pojazd wytwarza ponad 180 mg/km NOx. Należą do nich zarówno motocykle, jak i starsze modele samochodów standardowych. Nowsze modele samochodów zostały sklasyfikowane w ramach normy Euro 6 i, co zaskakujące, nie spełniły również norm emisji. Większość samochodów Euro 6 uzyskała takie samo "słabe" oznaczenie i tylko kilka z nich uzyskało oznaczenie "umiarkowane". W rzeczywistości, żaden europejski samochód z silnikiem wysokoprężnym nie ma "dobrej" oceny.

Spory co do interpretacji

Z jednej strony, Międzynarodowa Rada ds. Czystego Transportu, amerykańska organizacja non-profit u źródła tego badania, zadeklarowała w Financial Times, że wyniki są "uderzającym potwierdzeniem najgorszych obaw o samochody z silnikami wysokoprężnymi". Z drugiej strony, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) stwierdziło, że wyniki były "mylące". Twierdzą oni głównie, że badanie nie uwzględnia modeli z 2019 r., które prawdopodobnie będą zgodne z przyszłymi standardami Euro 6d.

Sekretarz generalny ACEA Erik Jonnaer mówi, że "ponieważ wszystkie samochody testowane w ramach tej inicjatywy TRUE były pojazdami sprzed Euro 6d, fakt, że nie spełniają one wymogów dotyczących emisji, które stały się obowiązkowe dopiero po wprowadzeniu ich na rynek, nie jest zaskoczeniem".

Greg Archer, z organizacji pozarządowej Transport and Environment, oświadczył The Guardian, że nowy ranking "odsłania dziedzictwo bramy z silnikiem diesla; dziesiątki milionów brudnych diesli, które nadal znajdują się na drogach produkujących toksyczny smog, którym codziennie oddychamy. Określa on modele o najgorszej wydajności, a organy regulacyjne muszą działać tak, aby wymagać od producentów samochodów ich oczyszczenia".

Źródło: Mechanika ludowa