Articles

W 2017 roku wprowadziliśmy na rynek branżę recyklingu autokatalizatorów

Posted by Alix CAUNES
18 Apr 2019 0 comments

W 2017 roku wprowadziliśmy na rynek branżę recyklingu autokatalizatorów

W ciągu ostatnich kilku tygodni badaliśmy skalę i zasięg rynku recyklingu katalizatorów, "dobierając wielkość rynku" dla branży w 2017 roku. I od razu widać, że ten "nowy" przemysł, który pojawił się dopiero dwadzieścia lat temu, nadal generuje pieniądze.

Po pierwsze, przyjrzeliśmy się przemysłowi samochodowemu, kluczowemu sektorowi popytu Grupy Platinum Metal. Stamtąd staramy się zrozumieć, skąd biorą się wszystkie PGM i jak podaż zaspokaja popyt.

Przemysł motoryzacyjny

Wielkość produkcji samochodów

Szacujemy, że światowa produkcja samochodów wynosi około 100 mln. rocznie. Chiny są największym producentem z 29 milionami sztuk produkowanych rocznie, a następnie:

  • Chiny: 29 mln sztuk.
  • Europa: 23 mln sztuk.
  • Inne regiony: 20m. jednostek
  • Ameryka Północna: 18 milionów jednostek.
  • Japonia: 10m. jednostek.

Uwaga: produkcja pojazdów w Chinach jest napędzana przez tradycyjnych "Big Four" krajowych producentów samochodów - SAIC Motor, Dongfeng, FAW i Chang'an.

Rodzaje silników

Jeśli chodzi o katalizatory samochodowe, ważne jest, aby wiedzieć, jaki jest główny typ silnika, który jest produkowany corocznie w przemyśle.

Silniki benzynowe są najbardziej rozpowszechnione w samochodach, z około 75 milionami wyprodukowanych jednostek, co stanowi około 75% z 100 milionów samochodów produkowanych rocznie. Następny jest silnik Diesla z 19 milionami sztuk rocznie. Wreszcie, silniki elektryczne, które stają się coraz ważniejsze w przemyśle samochodowym, z produkcją 6 milionów sztuk.

W związku ze skandalem związanym z Diesel Gate, zarówno producenci, jak i konsumenci nie ufają już silnikom Diesla i coraz częściej kupują silniki benzynowe - lub elektryczne dla tych, których na to stać. Ponieważ silniki benzynowe wykorzystują więcej palladu, cena tego cennego metalu rośnie. Z drugiej strony, spadek popytu na olej napędowy wpłynął negatywnie na cenę Platinum.

Ewolucja automatycznego recyklingu

Wskaźnik recyklingu w Europie (i na świecie), wynoszący około 25-30%, jest nadal rozczarowująco niski. W ostatnich latach zaginęła duża liczba wyrejestrowanych samochodów, w wyniku czego Komisja Europejska wprowadziła dyrektywę w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji, aby pojazdy te zostały legalnie zezłomowane. Celem jest usunięcie co najmniej 85% materiałów i odpadów niebezpiecznych oraz poddanie ich recyklingowi. Wielkim problemem jest jednak to, że WE nie wie, gdzie się znajdują, a wiele z nich wpada przez pęknięcia.

Nielegalne złomowanie wyjaśnia niektóre rozbieżności, zwiększając eksport na rynki wschodzące, chociaż eksport niekoniecznie zawiera autokatalizatory. Często, z powodu braku przepisów dotyczących emisji zanieczyszczeń lub ich egzekwowania w niektórych krajach, autokatalizatory są redukowane z pojazdu i pozostają w tyle za pojazdem w celu poddania go recyklingowi.

Z katalizatory samochodowe stanowiące 30-50% wartości netto złomu pojazdów, praktyka ta może przekrzywić dane sprawozdawcze, z recyklingu PGM występujących w innym roku do złomowania pojazdów.

W krajach europejskich obowiązują różne programy złomowania. Niektóre z nich oferują niewielką premię za stare samochody, ponieważ będą mogły sprzedawać części lub poddawać recyklingowi niektóre materiały, takie jak PGM; inne pobierają premię.

Liczba wyrejestrowanych pojazdów w Europie wynosi około 14-15 mln sztuk rocznie, chociaż statystyki dotyczące złomowanych pojazdów są w dużym stopniu zaniżone, często o 50 %.

Europejski recykling autokatalizatorów wzrósł o 9% w przypadku Platinum, ze względu na wyższe poziomy złomowania silników wysokoprężnych i 17% w przypadku Palladu do 0,4 mln uncji. (12 ton) i 0,5 m. oz. (15 ton) odpowiednio w 2017 r. Wzrost ten nastąpił po kilku latach szczelności z niskimi cenami surowców motywującymi firmy zajmujące się recyklingiem do trzymania się swojego metalu.

Skąd pochodzą te PGM's?

Na dzień dzisiejszy metale z grupy metali szlachetnych pochodzą z różnych gałęzi przemysłu. Dzisiaj przyjrzymy się, ile Platyna i Pallad są produkowane na całym świecie i skąd pochodzą. Ponieważ blog ten koncentruje się na katalizatorach, przyjrzymy się szczególnie branży autokatalizatorów.

Kopalnia Produkcja: 12,6 m. oz. (393,9 ton)

Oczywiście pierwszym dostawcą PGM jest przemysł wydobywczy. Od 2009 r. produkcja górnicza wzrosła o 2,38%, osiągając poziom 12,663 mln oz. (393,9 ton) w 2017 roku.

Biżuteria na złom: 0.7m. oz. (22 tony)

Stary złom jubilerski jest ostatnią formą odzyskiwania PGM, ale musi być brany pod uwagę. Mimo że przemysł spada o 6,7% od 2009 r., nadal stanowił 0,708 mln oz. (22 tony) w 2017 r.

Używane katalizatory automatyczne: 3,4 m. oz. (104 tony)

Od 2000 r. recykling katalizatorów samochodowych stale rośnie. Zarówno Platyna, jak i Pallad osiągnęły nowe rekordy w zakresie recyklingu - 1,2 mln oz. (37 ton) i 2,2 m. oz. (67 ton) odpowiednio - napędzane różnymi programami złomowania w następstwie "Diesel Gate".

W Ameryce Północnej recykling platyny wzrósł o +1%, a palladu o +8% do 0,5 mln oz. (14 ton) i 1,2 mln oz. (37 ton). Stany Zjednoczone są bardziej nastawione na samochody benzynowe, które mają więcej palladu i rodu w katalizatorach.

W Europie recykling Platinum wzrósł o +9%, osiągając poziom 0,424 mln oz. (13,2 tony), podczas gdy Pallad wzrósł o 16,63%, osiągając 0,477 mln oz. (14,8 ton) w 2017 roku. To sprawia, że Europa jest drugim co do wielkości przedsiębiorstwem zajmującym się recyklingiem autokatalitycznym.

Z drugiej strony Japonia zmniejszyła recykling PGM z katalizatorów samochodowych o -3% dla Platyna i -2% dla Palladu. Ziemia wschodzącego słońca zarejestrowała odpowiednio 0,07m. oz. (2 tony) i 0,1 m. oz. (3 tony)

Chiny mają tendencję do usuwania starszych samochodów z dróg i w związku z tym ilość katalizatorów rośnie z roku na rok. Recykling platyny wzrósł do 0,07 mln uncji. (2 tony), a Pallad wzrósł o 22% do 0,2 mln oz. (6 ton).

Wreszcie, reszta świata zwiększyła również o 6% ilość przetworzonych złomu katalizatorów, osiągając poziom 0,2 mln oz. (6 ton) zarówno dla Platyna, jak i Palladu.

To sprawia, że łączny odzysk platyny i palladu na całym świecie wynosi 3,4 mln oz. (104 tony) rocznie i Ameryka Północna jest wyraźnie wiodącym krajem w dziedzinie recyklingu katalizatorów samochodowych z 49% światowego odzysku PGM w 2017 roku.

Ameryka Północna jest wyraźnie wiodącym krajem w dziedzinie recyklingu katalizatorów samochodowych z 49% światowego odzysku PGM w 2017 roku.

Jaki jest popyt na PGM?

Po przeanalizowaniu wszystkich dostawców PGM, możemy oszacować przybliżone roczne dostawy na 16.717 mln oz. (519,9 ton). Od 2009 r. wskaźnik produkcji wynosi około +11,5%, przy czym na całym świecie produkuje się coraz więcej PGM.

Z drugiej strony światowy popyt wynosił 17,97 mln oz. (559 ton) w 2017 r., co stanowi wskaźnik rozwoju PGM na poziomie +27,37 % od 2009 r.

Popyt staje się teraz wyższy niż rzeczywista produkcja.

Od 2011 roku światowy popyt na PGM staje się coraz większy niż rzeczywista podaż, jaką może zaoferować przemysł. Dlatego też ceny PGM rosną na całym świecie, co sprawia, że stają się one coraz bardziej rzadkimi metalami.

Rhodium Focus (skupienie rodowe)

Rod jest specyficznym metalem szlachetnym z bardzo małą ilością dostępnych informacji, ale według naszych badań roczna produkcja osiągnęła ponad 1 000 000 000 uncji, z czego ponad 80% pochodzi z kopalń w Afryce Południowej.

Możemy jednak oszacować, że podaż rodu pochodzącego z recyklingu zużytych katalizatorów samochodowych wynosiła około 272 000 uncji (7,7 tony) w 2017 roku.

Jak duży jest rynek katalizatorów?

W 2017 r., 1,2 mln oz. (37t) platyny i 2,2m. oz. (67t) palladu zostały poddane recyklingowi z zużytych katalizatorów samochodowych.

W 2017 r. średnia roczna cena Platynu osiągnęła 949 USD/oz, a średnia roczna cena Palladu osiągnęła 868 USD/oz.

Oznacza to, że w 2017 r. Platyna i Pallad z recyklingu katalizatorów samochodowych wygenerowały w przybliżeniu:

  • 1,200,000 oz. x $949 = 1,138,800,000 dolarów.
  • 2,200,000 oz. x 868 dolarów = 1,909,600,000 dolarów.

Podaż rodu jest dość trudna do oszacowania, ponieważ zazwyczaj nie jest on rejestrowany. Zazwyczaj jednak stanowi on 8 % ilości PGM poddanej recyklingowi przez przemysł katalityczny zajmujący się złomem. Jeśli weźmiemy za podstawę 3,4 Moz (104 tony metryczne), oznacza to w przybliżeniu 272.000 uncji (7,7 tony) rodu.

W 2017 roku, według naszych szacunków, 272.000 oz. (7,7 tony) rodu zostały odzyskane z zużytych katalizatorów, a metal sprawdził się bardzo dobrze, zwiększając się o 59,4% i osiągając wartość 1,105/oz, co oznacza, że globalna wartość rodu poddanego recyklingowi była:

  • 272,000 oz. x $1.105 = $300,560,000

W ten sposób, wykorzystując te 3 liczby, możemy teraz oszacować całkowitą wartość recyklingu katalitycznego złomu w 2017 roku:

$1,38,800,000 + $1,909,600,000 + $300,560,000

= $3,348,960,000

 

"Branża recyklingu katalizatorów samochodowych była warta 3.348.960.000 dolarów w 2017 r. za ilość 3,67 mln oz. (111,7 ton)."

 

W 2017 roku, 3.672 Moz. (111,7 ton) PGM zostały poddane recyklingowi.

Możemy również wyobrazić sobie te liczby jako solidne metalowe kostki.

Jest to rzeczywisty obraz tego, ile PGM zostało wyprodukowane w 2017 roku.

Jak widać, gdyby te PGM były tuż przed tobą w pokoju, nie zajmowałyby tyle miejsca. Nie zapominajmy, że nawet myśleliśmy, że nie są one ogromne, ich łączna wartość wynosi około 3.348.960.000 dolarów.

Na całym świecie dostawy platyny i palladu pochodzą głównie z górnictwa i recyklingu autokatalitycznego.

Więc, co musisz zapamiętać z tego artykułu?

Każdego roku produkuje się około 100 milionów samochodów z większą ilością silników benzynowych produkowanych od czasu skandalu "Diesel Gate" (75 m. Silniki benzynowe; 19 m. Silniki Diesla; 6 m. Silniki elektryczne).

Również około 27 milionów pojazdów wycofanych z eksploatacji jest corocznie poddawanych recyklingowi na świecie.

W 2017 r., przy 1,2 mln oz. (37 ton) platyny, 2,2 m. oz. (67 ton) palladu i 0,272 m. oz. (7,7 tony) rodu recyklowanego z zużytych katalizatorów, wielkość rynku złomu przemysłu katalizatorów wynosi około 3.348.960.000 dolarów, co czyni go drugim co do wielkości źródłem PGM po przemyśle wydobywczym.

Bardziej rygorystyczne przepisy i rosnący rozwój silników elektrycznych przyspieszy liczbę pojazdów wycofanych z eksploatacji w gospodarkach rozwiniętych. W związku z tym przewidujemy znaczny wzrost ilości przetwarzanego materiału, ale biorąc pod uwagę niepewny popyt na materiały PGM, nie możemy przewidzieć tego wpływu na ceny rynkowe...